top of page

איך להופיע בפסטיבלים כמו מקצוען

פוסט אורח מאת איתמר ברנשטיין

בתור מנהל במות בפסטיבלים כמו אינדינגב, יערות מנשה, פסטיבל הג'אז בירושלים ועוד, הזדמן לי לעבוד מול אינספור הרכבים בשלל סיטואציות. הנה כמה טיפים קטנים ופשוטים יחסית, שיוכלו לייעל את הזמן המוגבל שקיבלתם לחילוף במה וסאונדצ'ק, למקסם את הזמן שלכם מול הקהל, ולשפר את החוויה הכללית שלכם ושל צוות הפסטיבל:
איך להופיע בפסטיבלים כמו מקצוען

1. בואו מוכנים ומתוזמנים כל מי שאי פעם ניגן בפסטיבל מכיר את התחושה הזאת: יש לך 45 דקות להופעה ו-15 דקות לחילוף וסאונדצ'ק אבל בתכלס - אין לך מושג אמיתי מה זה אומר. הרי עד כה התרגלת לקבל את הספוט המרווח שלך במועדון, ואף פעם לא בדקת כמה זמן לוקח לך לנגן כל שיר בלייב או התמודדת עם חילוף זריז תחת לחץ. אז איך מתכוננים לכזה דבר? פשוט מאוד: עושים "RUN" רצוף על המופע ובודקים כמה זמן הוא יצא. מוסיפים לזה 5-10 דקות של דיבורים, הידוקי סאונד, ושאר דברים שיכולים לגבות זמן יקר והנה יש לכם הערכה לא רעה בכלל של אורך המופע שלכם! רק זכרו: כמעט תמיד יש בלת"מים, לכן כדאי לקחת גם אותם בחשבון ולהשאיר בתכנון עוד מספר דקות לא מנוצלות רק ליתר ביטחון, או לסמן שיר אחד שאפשר לוותר עליו בלי לפגוע בהופעה בשעת הצורך. 2. תקשיבו לסאונדמן / בקליינר / מנהל הבמה לא משנה כמה נסיון כבר צברתם בהופעות ובפסטיבלים בפרט - יש סיכוי טוב שהסאונדמן / בקליינר / מנהל הבמה מנצחים אתכם בפער ניכר. כמו כן, הם אלו שמכירים הכי טוב מכולם את הציוד, האפשרויות הטכניות והזמנים שבדרך כלל לוקח לדברים להתבצע. לכן, נסו כמה שיותר להקשיב להם ותשתדלו רק לבקש (ולא לדרוש) ולהתייעץ (ולא ללמד) - ככה גם תחסכו זמן יקר, גם תקבלו יחס הולם בחזרה וגם תוכלו להקל על עצמכם עם פתרונות יצירתיים של אנשים שיודעים לבצע דברים כנגד כל הסיכויים כדבר שבשגרה. 3. תהיו מתואמים עם הצוות - על כל דבר, ובכל שלב בהמשך לסעיף הקודם, אם יש דבר אחד שהצוות כן מכיר פחות טוב מכם - זה אתכם. במופע שלכם הנגנים מחליפים בינהם את הכלים? ספרו על זה לבקליינר. יש לכם שני סולנים במופע במקום אחד? ספרו על זה לסאונדמן. השיר האחרון שלכם הוא באורך 10 דקות וחשוב לכם שיבוצע מההתחלה ועד הסוף? שתפו את המידע הזה עם מנהל הבמה שלכם. המתופף שלכם שמאלי? תעדכנו את ההפקה כמה שיותר זמן מראש (!) על מנת שידעו להיערך לחילוף בצורה נכונה. ואפילו אם עדכנתם כבר את הפקת הפסטיבל מבעוד מועד, תמיד טוב לשתף גם את האנשים בשטח באירוע עצמו. רק זכרו: בזמני חילוף, לצוות יש המון עבודה וזה לא זמן טוב לפנות אליהם, מה גם שהם כמעט תמיד מתכננים את עצמם כמה הופעות קדימה ולא מאוד אוהבים הפתעות. לכן נסו להגיע מראש לבמה ולמצוא את הצוות ברגע קשוב ומוקדם מספיק להיערכות.


4. בדקו את המקום, אל תהיו מופתעים אתם להקה של 7 נגנים ויש לכם 3 מקלדות ועמדת די-ג'יי בנוסף לגיטרה, בס ותופים? יש מצב שבמות מסוימות יהיו לכם צפופות מדי. אתם ממש צריכים קו ראיה בין הבסיסט לקלידן? יש מצב שבמות גדולות מדי אולי לא יתאימו לכם. נסו תמיד לבדוק מראש נתונים על המקום שבו אתם צפויים לנגן (וכמעט תמיד הפסטיבל יכול לספק מידות ומפרט טכני) והתאימו את המופע לגודל ולאווירה של הבמה. אפילו אם לא הספקתם לבדוק מראש - עשו זאת בזמן הפסטיבל ואל תגיעו מופתעים לחלוטין לשעת החילוף. ​ 5. שום דבר אינו מובן מאליו זקוקים לעוד כבל XLR כדי לחבר את מיקרופון השירה שלכם דרך אפקט? צריכים כסא מסוג מסוים שיתאים לגובה של הצ'לו? רגילים לנגן על סטנד קלידים כפול? יש לכם צורך בשישה שקעים של חשמל כדי להתחבר? אתם בכלל די-ג'ייז ויש לכם צורך בפטיפון/מיקסר מסוים? בכל המקרים הללו ועוד המון אחרים - אל תקחו כמובן מאליו את היכולת של הפסטיבל לספק את כל הדברים האלה. יש דברים שמצופה מהפסטיבל לספק ברמת הבקליין, הסאונד והתשתיות, ויש דברים שמצופה מהאמן להביא, וכדאי לברר את זה מבעוד מועד. אבל אם יש משהו שקריטי להופעה שלכם ואתם לא יכולים בלעדיו - דאגו להביא אותו בעצמכם ואל תסתמכו על אחרים או תראו את הדבר כמובן מאליו. זה רק יבוא לטובתכם.

רוצה לעזור ללזריה לעזור לך?

בזכות התמיכה שלך האתר יהיה מקיף יותר, מעודכן יותר,
יכיל יותר מדריכים מקצועיים ובקיצור - יעזור לך יותר

6. תנו כבוד למי שמנגן לפניכם ואחריכם בדיוק כמו שאתם תלויים בסיום ההופעה והירידה הזריזה של ההרכב שלפניכם, כך גם ההרכב שאחריכם תלוי בהרבה מובנים בכם. כבדו את שאר המופיעים בפסטיבל, אל תעודדו את הקהל לבקש מכם שיר נוסף שחורג ממסגרת הזמן שהוקצבה לכם, רדו מהבמה בזמן ובזריזות (או מהצד השני, תנו ללהקה שהרגע סיימה שנייה לנשום ולרדת), שמרו את שיחות החולין לשלב מאוחר יותר ואל תעשו לאחרים משהו שהייתם מאוד מתבאסים אם היו עושים לכם. 7. קחו אחריות על חברי הלהקה שלכם אתם מנגנים טרומבון והכלי שלכם מוכן לנגינה תוך 2 דקות בדיוק? מעולה, זה רק משאיר לכם יותר זמן לעזור לגיטריסט לסחוב את הפדאל-בורד שלו בזמן שהוא מתעסק עם הגיטרות. להיות להקה זאת עבודת צוות ותמיד יש איך לעזור. אותו הדבר תקף לגבי הגעתם של חברי הלהקה שלכם בזמן לחילוף - גלו אחריות ונסו לתמוך ולערוב אחד לשניה, זה יועיל בעיקר לכם בסופו של דבר.


פסטיבל יערות מנשה. צילום: איתמר ברנשטיין


8. תירגול - כי לכל אחד יש הדברים הקטנים שלו למרות כל מה שנכתב כאן, יש דברים שהם נורא ספציפיים לכל להקה ואמן ולוקחים זמן או תפעול מיוחד. ככל שתופיעו ביותר סיטואציות וביותר גדלי במות והפקות - ככה תיזכו לתרגל את רוטינת הסאונדצ'ק שלכם יותר, תלמדו להיות זריזים ותהפכו למקצועיים בהרבה. נסו לראות בעניין הזדמנות ולא מטרד, אתגר ולא בעיה, ותפיקו לקחים מכל חוויה על מנת להשתפר לעתיד. 9. חוק השיר הראשון - אף אחד לא שומע מושלם בתחילת ההופעה אולי החוק הכי חשוב - לפעמים מגיע הרגע שהמופע פשוט צריך להתחיל ועוד לא סיימתם את הסאונדצ'ק. קחו בחשבון שבפסטיבלים רבים נהוג להתחיל אחרי סאונדצ'ק בסיסי בלבד, בעוד הסאונדמן מתקן את המיקס אפילו בזמן ביצוע השיר הראשון. תכינו את עצמכם לסיטואציה הזאת, בחרו בקפידה את השיר הראשון כך שיתאים אליה הכי טוב ונצלו את המעבר בינו לבין השיר השני כדי לבקש דברים קריטיים במוניטורים. כל הצוות, ואפילו הקהל, יעריך אתכם הרבה יותר אם התחלתם את ההופעה בזמן למרות שהסאונד לא מושלם, וזה גם יחסוך זמן מביך שבו אתם צריכים לבדוק את עצמכם מול קהל ממתין. ​ 10. בונוס: לפעמים באמת העיקר הכוונה הטיפ האחרון הוא דיי אישי, אבל אני מאמין גדול בגישה של "יחס גורר יחס" ומיישם אותה כמנהל במה. למה הכוונה? נניח שהכל השתבש - המחשב לא עלה, נקרע מיתר בגיטרה, הבסיסט ננעל בשירותים בטעות ואיחר לעלות לבמה - זה עדיין לא אומר בהכרח שהכל אבוד ושהלכה ההופעה, כי להתנהגות שלכם יש תפקיד משמעותי פה. כשאני כמנהל במה רואה הרכב שנתקל במשבר או איבד כמה דקות יקרות, אבל עבד באופן מקצועי ועשה מה שביכולתו כדי להיות שחקן קבוצתי - בין אם לפני הפסטיבל, בזמן הסאונדצ'ק או במהלך ההופעה עצמה - סביר להניח שבאופן לא לגמרי מודע יהיה לי יותר חשוב לעזור לו, להגדיל ראש כדי לפתור לו בעיות ואולי אפילו לתת לו כמה דקות אקסטרה שבהמשך יתקזזו מהופעה קצרה יותר. כי בסופו של דבר כולנו אמנם רוצים בטובת האמן, המוזיקה, הפסטיבל והקהל - אבל גם אנחנו רק בני אדם… אז תעזרו לנו לעזור לכם. ​ ועוד הערה לסיום - מהרגע שהתחלתם לנגן, השתדלו פשוט להנות. הצד הטכני לפעמים שולי בהרבה מהחיוך שלכם על הבמה. בהצלחה!

איתמר ברנשטיין הוא מנהל במה באינדינגב, יערות מנשה, פסטיבל הג'אז בירושלים ועוד, מפיק עצמאי ומנחה תוכנית האקסלרטור למוזיקאים Synthesizer

bottom of page