top of page

איך לנהל את תמלוגי המאסטר

פוסט אורח מאת ארנון נאור (Sun Tailor)

הפוסט הזה יכול להיות שווה לכם הרבה כסף! אמל״ק: תמלוגי המאסטר שלכם שווים המון, אתם כנראה לא מקבלים מספיק מהם - ואפשר לשנות את זה.
איך לנהל את תמלוגי המאסטר

(הטקסט כתוב בלשון זכר אבל מכוון לכולם/ן)

למה אני כותב את הפוסט הזה?

כי בשנה האחרונה למדתי והבנתי את העניין בצורה יסודית, ובמקביל נתקלתי בלא מעט יוצרים שלא יודעים ומפסידים המון בגלל זה. מתסכל אותי מאוד לחשוב שהרבה אמנים עצמאיים לא מקבלים את מלוא הכסף שמגיע להם על היצירה שלהם. בתקופה האחרונה נוצרה קהילה של מוזיקאים עצמאיים שמנסים לעזור אחד לשני, כאן בלזריה, ובקבוצת הפייסבוק יח"צינו לאן - זה נפלא וחשוב בעיני, בואו נפיץ ונשתף ידע ונדאג אחד לשני! ועכשיו - בואו נתחיל:

אם שירים שכתבתם יצאו לעולם, אתם בטח כבר מקבלים תמלוגים מאקו״ם על כל השמעה שלהם (אם לא, תירשמו כבר לאקו"ם!). חלקכם מקבלים תמלוגים גם מאשכולות ומעיל"ם עבור ביצוע ווקאלי ונגינה בהתאמה (לא רשומים עדיין? תכניסו לרשימה גם את זה). אבל האם אתם יודעים שאתם זכאים לקבל תמלוגים לא רק עבור המילים והלחנים, הביצוע והנגינה, אלא גם עבור השימוש במאסטרים של השירים שלכם - ההקלטות עצמן?

מה זה בכלל תמלוגי מאסטר?

המאסטרים הם ההקלטות של השירים. התמלוגים עבור השמעות המאסטרים מגיעים לבעל המאסטר, כלומר למי ששילם על ההקלטה וההפקה של השיר. בעבר היה מדובר בחברות התקליטים, אבל ב-2018 מדובר בעיקר על מוזיקאים עצמאיים - כמוני וכמוכם.

מי מתעסק בזה?

בארץ יש שני גופים מתחרים שאוספים תמלוגים עבור בעלי המאסטר: הפדרציה והפי״ל.


הפדרציה (בשמה המלא "הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות") היא ותיקה יותר, וחברים בה בעיקר חברות התקליטים שעוד נשארו, מספר מפיקים וכמה אמנים גדולים - סה״כ כמה עשרות חברים [לאתר]

הפי״ל (הידועה גם כ"הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית") כוללת כמה מאות מפיקים ואמנים עצמאיים [לאתר]


אם המאסטר שלכם לא מיוצג באחד משני הגופים האלו, באופן ישיר או באמצעות חברה מייצגת (נדבר על זה בהמשך), אז הכסף שיכול להגיע אליכם עבור השימוש במאסטרים שלכם ברדיו, בטלוויזיה, בבתי עסק ובמקומות בילוי - לא יגיע אליכם לעולם. בכמה כסף מדובר? התשובה נעה בין עשרות לבין עשרות אלפי שקלים בשנה, תלוי איפה הושמעתם וכמה פעמים. אמנים גדולים בארץ יכולים לראות גם 6 ספרות בשנה מתמלוגי מאסטר בלבד (!).


איך מקבלים את הכסף הזה?

יש שתי דרכים לאסוף את תמלוגי המאסטר: באמצעות חברת ייצוג שחברה באחד מהאירגונים ומייצגת אתכם בהם, או באמצעות חברות ישירה בפי"ל או בפדרציה.

  • חברות ייצוג - לוקחות עמלה של בין 15%-30% מהתמלוגים. אם הוצאתם אלבום עם שירות הפצה פיזית או דיגיטלית, יתכן שכבר חתמתם עם המפיץ שלכם גם על ייצוג באחד מארגוני זכויות המאסטר כעסקת חבילה. קחו בחשבון שכמו בכל שוק חופשי, יש מייצגים שלוקחים עמלה גבוהה וכאלו שלוקחים עמלה נמוכה יותר. אם הולכים על מייצג, אני מציע ללכת עם המייצג שלוקח לכם אחוז נמוך ככל האפשר (הכי נמוך שאני מכיר כרגע זה 15%), או לחלופין שמתחייב (בדגש על *מתחייב*) לספק לכם ולמוזיקה שלכם ערך מדיד כלשהו מעבר לפעולת הרישום עצמה. (ניתן למצוא את חברות הייצוג במסמך "תעשיית המוזיקה" בלזריה)

  • ייצוג עצמאי - תנאי הקבלה לשני האירגונים שונים מאוד ומכאן ההבדל בכמות החברים בינהם:

    • הרשמה בפי״ל - עולה 2000 ש״ח חד פעמי (פעם הם היו מחלקים לשני תשלומים, 1000 ועוד 1000 מהתמלוגים העתידיים, היום כבר לא). בנוסף, כל חבר משלם מידי שנה גם 20% מהכנסות התמלוגים שלו כעמלה לארגון. כל מי שבבעלותו 6 הקלטות או יותר יכול להצטרף.

    • הרשמה בפדרציה - עולה 2000 דולר ($!) חד פעמי. בנוסף, כל חבר משלם מידי שנה 5000 ש״ח או 20% מהתמלוגים, הגבוה מבין השניים, כעמלה לארגון. אין מינימום מסויים למספר הקלטות, אבל כמובן שבסכומים כאלו צריך המון הקלטות רווחיות כדי שזה יהיה ישתלם.

רוצה לעזור ללזריה לעזור לך?

בזכות התמיכה שלך האתר יהיה מקיף יותר, מעודכן יותר,
יכיל יותר מדריכים מקצועיים ובקיצור - יעזור לך יותר

אז מה עדיף, להיות מיוצג על ידי חברת ייצוג או באופן עצמאי?

זה כבר תלוי בסיטואציה שלכם, יש יתרונות וחסרונות לשתי האפשרויות:



אם הטבלה לא מוצגת באופן קריא, ניתן לראות אותה כאן:

Screenshot 2023-06-18 213011
.png
Download PNG • 45KB


מה אני עשיתי?

לדעתי, כל אמן שהוציא או מוציא אלבום בקרוב, ומתכוון להמשיך להוציא אלבומים בהמשך, אלא אם הוא חתום מול לייבל או מנהל שמשקיע בו כסף ובתמורה גוזר אחוזים מהמאסטר, כדאי שירשם עצמאית באחד הארגונים, כי כך הוא פשוט יחזיק במלוא הזכויות של עצמו, שבהמשך ייתרגמו ליותר כסף. אחרת, זה יכול להצטבר להמון כסף שאתם בעצם משלמים למישהו על פעולת רישום קצרה במאגר של אחד הארגונים, ועל העברת הכסף אליכם בסוף השנה. עד לאחרונה הייתי מיוצג בפדרציה דרך מספר מייצגים, אבל החל מהשנה אני מיוצג באופן עצמאי - הצטרפתי לפ״יל והעברתי לשם את המאסטרים שלי. ​ כל הכבוד לכל מי שצלח את הטקסט הזה עד עכשיו! מקווה שזה עזר לכם להבין טוב יותר את העניין המורכב הזה, ולקבל החלטות. אני מאחל לכם גשם של תמלוגים מכל הכיוונים, ושתעשו את מלוא הכסף שמגיע לכם מהמוזיקה שלכם!

ארנון נאור הוא זמר, יוצר ומפיק עצמאי שפועל תחת שם הבמה Sun Tailor. הוא הוציא שני אלבומים והופיע איתם מאות פעמים בארץ ובחו״ל.

לאתר הרשמי של Sun Tailor

לדף הפייסבוק של Sun Tailor

bottom of page