top of page

איך להכין מפרט טכני

פוסט אורח מאת ערן "חציל" אלפרן

כשאתם קובעים הופעה, בדרך כלל יבקשו מכם לשלוח מפרט טכני. איך ליצור מפרט טכני מקצועי? על מה לשים דגש? מה פירוש המושגים השונים שקשורים לזה? אילו תוכנות ואתרים יוכלו לסייע לנו? ערן "חציל" אלפרן, טכנאי הסאונד של פורטיס, פסטיבל אינדינגב ועוד רבים וטובים, מסביר.
איך להכין מפרט טכני

המפרט הטכני (Tech Rider) הוא מסמך שנועד לקשר בין הצרכים הטכניים של האמן או הלהקה ובין האפשרויות שהמועדון או הפסטיבל יכול לספק. אפשר לחשוב על מפרט טכני בתור רשימת המצרכים שמופיעה בתחילת כל מתכון - הוא מסביר אילו רכיבים נצטרך ואיך כדאי לארגן אותם לפני שנתחיל לבשל.


​מפרט טכני לרוב יכלול שני חלקים עיקריים:
  1. שרטוט במה (Stage Plot) - כולל את מיקום הנגנים ופירוט ויזואלי של כל מה שהעמדה שלהם מכילה, למשל כלי נגינה, נקודות חשמל, מגברים, סטנדים, מיקרופונים או DI, מוניטורים וכו'.

  2. רשימת כניסות ויציאות (Patch) - מתרגמת את סידור הבמה לסידור של ערוצים במיקסר ומציינת איזה ציוד נחוץ לכל ערוץ, כמו למשל מיקרופון או DI, דגם מיקרופון ספציפי ולפעמים גם צרכים מיוחדים כמו כוח פאנטום או אפקט כזה או אחר.


יש שמוסיפים גם רשימה טקסטואלית נוספת של ציוד לפי חבר הרכב, או הסברים מפורטים יותר על הציוד ועל ההכנות להופעה, ובהופעות בחו"ל נהוג גם להוסיף מסמך עם הוראות שנוגעות לאירוח (Hospitality Rider), וכמובן שאפשר להוסיף גם פירוט תאורה שכולל פלטת צבעים ואווירה לכל שיר, אבל אף אחד מהם לא הכרחי כמו שרטוט הבמה ורשימת הקווים הבסיסית.


איך צריך להיראות מפרט טכני?

כשיוצרים את המפרט, חשוב להקפיד על סדר וניקיון ויזואלי, להיזהר לא להעמיס או ליצור בלבול, ולמצוא את הדרך לפשט את המפרט ככל הניתן מבלי לפגוע במידע שהוא אמור להעביר. הנה כמה דוגמאות למפרטים שמבוססים על מפרטים אמיתיים שקיבלתי, מהם אפשר ללמוד מה לא לעשות, ומה כן.


דוגמא א׳ - מפרט לא ברור בעליל

זה מפרט שכמעט בלתי אפשרי להבין ממנו מהם הצרכים של ההרכב. "שרטוט" הבמה פה לא באמת מסביר את מיקום הנגנים והכלים ואת הצרכים השונים שלהם, חלק משמעותי מהמידע חסר, ואין פה רשימת כניסות ויציאות. למעשה, אין פה כלום חוץ מבדיחת סאונדמנים ממש טובה.



דוגמא ב׳ - מפרט סביר

אמנם לא מדובר במפרט מקצועי עם פירוט נוח של הצרכים של ההרכב - לא ברור למשל כמה מיקרופונים או DI Boxes צריך בכל עמדה או אילו נגנים צריכים מוניטור - אבל בתור טכנאי אני יכול לשלוף מהמפרט הזה מספיק מידע בשביל להתחיל לעבוד - למשל מיקום נגנים, אילו כלים נמצאים בכל עמדה או האם להגביר אותם עם מיקרופון או DI - וכנראה שבשיחת טלפון קצרה עם האמן נבהיר את מה שנשאר להבהיר.

זה כמובן עדיין לא מספיק טוב, כי זה ידרוש מהטכנאי עבודה נוספת לפני שהוא יוכל להתחיל לעבוד, אבל זה לפחות נותן משהו שאפשר להתחיל איתו.



דוגמא ג׳ - מפרט כמעט מלא

פה כבר יש את כל המידע שצריך כדי להכין את הבמה להופעה - מיקומי נגנים, מיקומי כלים וציוד, מיקומי מוניטורים לכל נגן וגם פירוט על DI Boxes ונקודות חשמל. בתחתית מופיעה רשימת כניסות ויציאות עם פירוט על סוג המיקרופון או ה-DI שנחוץ לכל ערוץ, רשימת מיקומי מוניטורים וגם רשימת בקליין (ציוד כבד בגב הבמה) שדרוש להרכב.

את המפרט יצרתי עם תוכנת Stage Plot Pro, שכוללת מאגר של תמונות תלת מימד בשחור לבן - של נגנים, אינספור סוגי הכלים, מגברים, מיקרופונים ואפילו סוגי כבלים (פרטים על תוכנות נוספות - בהמשך).





והלזריה מוסיפה - הנה כמה מפרטים טכניים נוספים להתרשמות, באדיבות גיל טלמן, רן ניר, רותם אור ואחרים:


טיפ: חלק מהמפרטים כוללים פירוט רב שמיועד לבמות גדולות, פסטיבלים וכו'. אם אתם מופיעים בבמות קטנות, אין צורך בכזו רמת פירוט. קחו מפה השראה בעיקר לשרטוטי הבמה ורשימות הכניסות והיציאות.

​​

מילון מושגים

ברשימת הכניסות והיציאות, ובכלל בעולם הגברת הבמה, יש מושגים שונים שכדאי להכיר.

ציוד נפוץ:
  • DI BOX - קופסת חיבור לכלים כמו גיטרה בס, קלידים, סינתים, או כלים אקוסטיים שמוגברים עם פיקאפ עם יציאת PL. יכול להופיע במונו או בסטריאו (למשל לקלידים עם יציאות L ו-R)

  • Shure sm58 - מיקרופון דינאמי קלאסי לשירה

  • Shure sm57 - מיקרופון דינאמי קלאסי להגברת כלים כמו מגבר גיטרה, סנייר, טמטמים ועוד

  • Audix D6 / AKG D112 - מיקרופונים דינאמיים נפוצים להגברת בייס דראם

  • Sennheiser e904/e604 - מיקרופונים דינאמיים נפוצים להגברת טמטמים

  • Shure SM81 / AKG C1000 - דגמים נפוצים של קונדנסרים להגברת מצילות, פרקשן וכו׳

  • פאנטום / 48v - הזרמת מתח חשמלי דרך הכבל שמגיע מהקונסולה

קיצורים נפוצים לשמות הערוצים והכלים השונים:
  • BD - בייס דראם (Bass Drum)

  • SN - תוף סנייר (Snare)

  • SN T - החלק העליון של תוף הסנייר (Snare Top)

  • SN B - החלק התחתון של תוף הסנייר (Snare Bottom)

  • HH - מצילות היי-האט (Hi-Hat)

  • TT - תוף טמטם (Tom Tom)

  • FT - תוף פלור (Floor Tom)

  • OH - מיקרופון עילי (Overhead), לפעמים מגיע בזוג ומסומן OH L ו-OH R

  • E.GT - גיטרה חשמלית (Electric Guitar)

  • ACC - גיטרה אקוסטית (Acoustic Guitar)

  • KEY - קלידים (Keyboards)

  • VIO - כינור / ויולה (Violin / Viola)

  • C.BASS / D.BASS - קונטרה בס (Contra Bass / Double Bass)

  • LEAD - שירה מובילה (Leading Vocals)

  • VOX - שירה או קולות (Vocals)

  • V.Keys - שירת קלידים (Vocals Keys), כשבהתאם נרשום V.Bass עבור השירה של הבסיסט וכו'

רוצה לעזור ללזריה לעזור לך?

בזכות התמיכה שלך האתר יהיה מקיף יותר, מעודכן יותר,
יכיל יותר מדריכים מקצועיים ובקיצור - יעזור לך יותר

עם אילו תוכנות / אתרים / אפליקציות אפשר להכין מפרט טכני?

מפרטים טכניים אפשר להכין לבד ואפשר להיעזר באיש סאונד, אפשר לצייר אותו על מפית (אם כי לא מומלץ) ואפשר להיעזר באתרים ותוכנות ייעודיים. הנה כמה הצעות לכלים שיוכלו לסייע לכם מהפשוט והחינמי ועד למורכב והיקר (גם הכלים בתשלום כוללים לרוב אופציה חינמית עם יכולות מוגבלות).

1. Boss Tweed Stage Designer

ממשק פשוט של Drag&Drop, אופציות מעט מוגבלות, אבל היתרון הגדול - הכל כולל הורדת PDF ניתן לכם בחינם לגמרי!

לינק: http://www.bosstweedbackline.com/stage-designer

2. Musicotec

כלי חינמי נוסף עם אפשרויות מעט מוגבלות, אך לרוב המוזיקאים זה עשוי להספיק. הכלי דורש הרשמה, ומאפשר הורדת PDF.

לינק: https://en.musicotec.com

3. Stage Plan

ממשק טיפה מסורבל, אבל הוא מפצה עם פונקציונליות מפתיעה. יש מבחר גדול יחסית של כלים וציוד, המערכת מייצרת אוטומטית גם פירוט קווים וחברי הרכב. הגירסה החינמית מוגבלת ומאפשרת רק להכין שרטוט במה, ולשתף אותו במשך 28 יום. כדי להוריד אותו או כדי לגשת לפיצ'רים המורכבים יותר, צריך כבר לרכוש מנוי קצר או ארוך, מ-3$ ומעלה.

לינק: https://stage-plan.com

4. TecRider Stage Plot

הגרסה החינמית מאפשרת למקם רק 5 כלים על הבמה, מה שהופך אותה ללא מאוד שימושית. אבל הגרסאות בתשלום, מ-4$ ומעלה, מציעות כלים רבים ויורדת לרזולוציה של דגמים ממש, ואף יוצרת רשימת כלים באופן אוטומטי וכמובן מאפשרת גם להוריד את המפרט. בנוסף, המפרט שלכם יקבל גם לינק קבוע לשיתוף לזמן מוגבל או לנצח (תלוי במנוי שלכם).

לינק: https://tecrider.com

5. Stage Plot Guru

הפעם מדובר באפליקציה ולא באתר, ורק לאייפון ואייפד, ובהתאם - היא שמה דגש רציני (ויש שיאמרו מיותר) על הצד הויזואלי, עם אייקונים צבעוניים ותלת מימדיים. הפונקציונליות ויכולות ההתאמה מרשימות למדי, וכוללות גם יצירת רשימת קווים ורשימת ציוד. וגרסת הדמו חינמית, והגרסה עם הפונקציונליות המלאה עולה 8$.

לינק: https://www.stageplotguru.com

6. Stage Plot Pro

ככל הנראה התוכנה הוותיקה ברשימה, שמגיעה גם בגרסת PC וגם בגרסת Mac, וכוללת מבחר עצום של כלים וציוד, יכולת להוסיף ציוד מותאם אישית ועוד. הממשק מעט מיושן אבל מאפשר ליצור מפרטים מורכבים במהירות. ניתן להוריד את הגרסה החינמית במלואה ל-30 יום, והגרסה בתשלום עולה 40$. היא יקרה ביחס לתוכנות אחרות, אבל כפי שניתן להתרשם מחלק מהדוגמאות למעלה, הרבה אנשי סאונד עושים בה שימוש.

לינק: http://www.stageplot.com

ערן "חציל" אלפרן הוא טכנאי סאונד בהופעות, טכנאי מיקס ומאסטרינג באולפן, מנהל טכני של פסטיבלים והופעות חו״ל שעובד בתחום כבר כ-17 שנה. בנוסף להיותו הבעלים של אולפן מיקסים ומאסטרינג "חלל" בשותפות עם אסף שי ואבישי לידני, הוא עבד ועובד עם רמי פורטיס, Tatran, Garden City Movement, אלון עדר, אינדינגב, שוקי וייס, Yellow Brick ועוד רבים וטובים.

bottom of page